
Jurnalişti, manageri, patroni: 

“scandalurile” de la Evenimentul zilei, România liberă şi Adevărul 
 
 
Mihai COMAN, prof. univ. dr., F.J.S.C., Universitatea din Bucureşti 

 
 
 
Anul 2004 a adus numeroase convulsii pe piaţa presei române post-comuniste. 
Convulsii de creştere legate de apariţia a numeroase televiziuni şi posturi de radio sau 
convulsii de stagnare a creşterii legate de integrarea în grupuri de presă mai mari a 
unor unităţi mai mici, lucru care a condus la numeroase operaţii de „re-branding”. 
Multe din aceste evenimente au trecut neobservate. În schimb aşa-numitele 
„scandaluri” de la Evenimentul zilei, România liberă şi un an mai târziu, Adevărul au 
fost larg mediatizate. Datorită contextului pre şi post electoral, vinovatul „mitologic” 
a fost imediat identificat – Puterea politica. Importanţa factorului economic a fost 
minimalizată prin asocierea conspirativa cu factorul politic: patronii urmăreau nu o 
agendă economică (rentabilizarea şi profitul), ci una politică (sprijinirea partidului de 
guvernamant în schimbul unor avantaje precum scutiri şi amânări de taxe sau 
contracte de publicitate guvernamentală). Să fi fost oare lucrurile chiar atât de simple? 
Studiul de faţă îşi propune să identifice mecanica acestor conflicte, să releve factorii 
interni structurali (jocul diferitelor grupuri de interese), care au condus la tensiuni şi 
sfâşieri în interiorul redacţiilor şi să dezvăluie ideologia şi discursul ideologic în care 
a fost vândut publicului larg acest tip de conflict. 
 
EVENIMENTUL ZILEI (EZ) 
 
Acest cotidian, creat de Ion Cristoiu în 1992, în cadrul grupului Express, a fost ani de 
zile port-drapelul stilului tabloid şi imaginea vie a succesului financiar al acestui stil. 
În 1997, în urma unui conflict intern, Cristoiu părăseşte publicaţia şi Cornel 
Nistorescu devine directorul acesteia. Se pare că motivul demisiei era dat de situaţia 
financiară dificilă a ziarului, generată de stilul de conducere „feudal” specific lui Ion 
Cristoiu: un număr nefiresc de mare de angajaţi,  rareori productivi; un număr mare de 
şefi intermediari,  cu salarii consistente; prime enorme şi ne-înregistrate date din mână 
de generosul director ziariştilor pe care îi considera meritorii; costuri mari de 
distribuţie (cu avionul) şi retururi foarte mari; etc. De-a lungul anilor, Nistorescu va 
ajunge să deţină pachete importante de acţiuni, nu numai la EZ, ci şi la radio Total, la 
firma de publicitate TWBA, la firma de cercetare a mass media AlfaCont Media 
Watch etc. In 1998 grupul german WAZ a cumparat pachetul de acţiuni majoritare, iar 
în 2003 le-a vândut grupului elveţian Ringier. Imediat după aceasta operaţie,  
Nistorescu, prin diferite declaraţii voalate, a lăsat să se înţeleagă că între el şi noul 
patron există conflicte latente. In replica, Thomas Landolt, directorul Ringier-
Romania, declara că scopul grupului este „să consolideze poziţia de ziar respectat ... A 
fi un ziar respectat înseamnă a avea un conţinut echilibrat si un punct de vedere critic, 
dar constructiv” (Capital, nr. 15, 2004). Cu alte cuvinte, în condiţiile în care grupul 
deţinea tabloidul Libertatea, care beneficia de cote record de audienţă, pentru a evita 
fenomenul de „canibalism” (doua produse identice pe aceiaşi piaţă), EZ nu mai putea 
rămane un simplu tabloid, ci trebuia să devină un ziar de calitate, sau, în această 
terminologie care va face şcoală, un ziar „respectabil” 
 



La începutul lunii septembrie 2004, un grup de 40 de jurnalişti publica un protest, 
tipărit de toata presa cotidiană, în care se susţinea că: „sub umbrela unor schimbări de 
natură organizatorică, s-au inmulţit imixtiunile în politica editorială, de natură să pună 
în pericol independenţa EZ”. Nistorescu nu semnase acest protest. În răspunsul sau, 
Th. Landolt neagă amestecul în politica editorială si reafirmă intenţia de a transforma 
EZ într-un titlu „de referinţă”; el susţine ca este vorba de ameliorarea 
managementului, creşterea responsabilităţii jurnaliştilor, îmbunatăţirea calităţii 
grafice, îmbunăţatirea fluxului muncii – spre exemplu la şedin ţa editorială „nu 
întotdeauna a fost clar la ora 11 despre ce vor scrie jurnaliştii” (Cotidianul, 
9.09.2004). In zilele următoare numeroase organizaţii non-guvernamentale au dat  
declaraţii în favoarea ziariştilor protestarii, iar presa a publicat reacţii ale acestora, ale 
oamenilor politici, ale comentatorilor etc (sintezaîn HYPERLINK 
"http://www.hotnews.ro" www.hotnews.ro). Semnificative pentru starea de spirit a 
jurnaliştilor şi pentru cadrele lor de cultură profesională sunt reacţiile lui Andreea 
Pora, care afirma pentru Radio Free Europe: „S-a schimbat structura organizatorică 
fără să fim consultaţi” sau ale lui Cristian Tudor Popescu: „Noi, ziariştii, am trait  
multă vreme cu ideea ca Occidentul este un boier mai bun, că nu ne va călca în 
picioare aşa cum e obiceiul pe la magnaţii români care cumpără un ziar sau îşi 
înjghebează o televiziune de uz propriu. Iată însă că nici finuţii patroni europeni nu se 
sfiesc la o adică să intre cu pumnul şi bocancul într-un ziar” (Adevarul,  
14.09.2004). Nistorescu este acuzat, atât de Cristian Tudor Popescu, cât şi de Ion 
Cristoiu (în Jurnalul National, 19.09.2004) că are un comportament de mercenar care 
se vinde oricui pentru bani; în replică, Nistorescu îl acuză pe Cristian Tudor Popescu 
pentru afaceri în conivenţă cu primul ministru Adrian Năstase şi afirmă că şi-a dat 
demisia din Clubul Roman de Presa pentru că nu poate să fie coleg cu „jurnalişti care 
îşi fac o profesie din a linge Puterea”. Prin acest joc de declaraţii, bătălia internă din 
cadrul EZ este nu numai externalizată, dar şi puternic politizată: grupul jurnaliştilor se 
prezintă ca apăratorul democraţiei şi libertăţii de exprimare, iar grupul patronal este 
descris ca o expresie a corup ţiei, ca o entitate care prigoneşte, pentru a obţine avantaje 
materiale din partea Puterii, jurnaliştii incomozi. Această perspectivă simplistă şi 
manicheistă este vândută publicului în mod insistent, repetat, obturând adevărata miză 
a confruntării: bătălia între liderii locali şi patronatul străin pentru controlarea 
publicaţiei. 
 
Pe 28 septembrie Nistorescu anunţă că a renunţat la funcţia de director al EZ în 
schimbul unor compensaţii financiare (a căror valoare nu a fost dezvăluită) şi a 
dreptului de a publica diferite comentarii pe pagina întâi a ziarului. Conducerea 
ziarului a fost preluată de redactorul-şef Dan Turturica; în 23 decembrie, însă, acesta 
îşi anunţă demisia, în semn de protest faţă de decizia conducerii Ringier de a-l trimite 
în Bacău (un oraş considerat de patronat ca reprezentând o piaţă atractivă pentru un 
ziar echilibrat) pentru a studia posibilitatea lansării unei ediţii locale a EZ. Intr-un 
comunicat, 70 de angajaţi ai publicaţiei îşi declară sprijinul pentru Turturică; în 
paralel au loc reacţii ale oamenilor politici şi auto-intitulaţilor reprezentanţi ai 
societăţii civile, precum şi o demonstraţie în faţa Ambasadei Elveţiei în favoarea 
protestatarilor (circa 150 persoane conform relatărilor din presa). Ringier îl numeste 
pe Răzvan Ionescu redactor-şef al EZ, iar acesta realizează ediţiile cotidiene cu o 
echipă ad-hoc de jurnaliştii (evident contestată de protestatari). In 5 ianuarie, 35 de 
ziarişti îşi dau demisia de la EZ (o parte aveau să se reangajeze ulterior). Intr-un 
interviu acordat BBC (vezi HYPERLINK "http://www.hotnews.ro" www.hotnews.ro) 
Dan Turturica, aflat în imposibilitatea de a mai da vina pe ingerin ţe şi interese politice 



(deoarece partidul la putere în septembrie pierduse alegerile din noiembrie) îşi explică 
reacţia sa astfel: „Cred că grupul Ringier pur si simplu nu suportă să aibă un ziar a 
cărui conducere nu ascultă de ordinele sale” (întrebarea de bun simţ este care firmă,  
din orice domeniu, ar suporta aşa ceva?). Proiectul de creare a unui alt cotidian 
anunţat atunci de echipa redactionala s-a materializat de abia la începutul anului 2006 
prin cotidianul Prezent, al cărui debut a fost modest şi a cărui audien ţă estimată este 
foarte scăzută.. Ziarul EZ, redactat de echipa alcătuită de Razvan Ionescu, şi-a păstrat 
o parte semnificativă din audien ţa de dinainte de scandal (media de 75.000 exemplare 
vândute pe ediţie în anul 2005 a însemnat o scădere de 14,5% faţă de 2004). Ulterior 
(în martie 2005) grupul Ringier a mai fost confruntat cu o hemoragie redacţională – 
peste 30 de ziarişti de la cotidianul ProSport au demisionat, pentru a lansa un nou 
cotidian sportiv. Aceasta plecare venea însă pe fondul eşecului ProSport care, de la 
pierderea, în 2003, a fondatorului său, Ovidiu Ioaniţoaia şi a jurnalistilor din echipa 
iniţiala (care s-au angajat la cotidianul concurent, Gazeta Sporturilor) a 
reuşit „performanţa” de a scădea tirajul cu 20.000 de exemplare pe zi (în timp ce 
tirajul Gazetei a crescut cu 60.000). 
 
ROMANIA LIBERA (RL) 
 
În dimineaţa zilei de 13 septembrie 2004, pe prima pagină a ziarului România liberă,  
cotidian de prestigiu, aflat însă în pierdere constanta de cititori, au apărut două 
comunicate. În primul comunicat, redacţia îl acuza pe Klaus Overbeck, reprezentantul 
trustului german media Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) din Germania, că s-
a amestecat în politica editorială a ziarului.  În cel de-al doilea comunicat, sindicatul 
jurnaliştilor de la România liberă informa că a cerut poliţiei din Essen aprobarea 
organizării unei demonstraţii în faţa sediului trustului WAZ. Asocierea dintre ziarul 
România liberă şi trustul german WAZ a avut loc în anul 2000, după negocieri care au 
durat trei ani. Deşi, din discuţiile din mass media, nu reiese că în contractul respectiv 
existau clauze referitoare la independenţa editoriala a ziarului, se pare ca Erick 
Schumann, unul dintre patronii trustului media german, a asigurat redacţia că partea 
română se va ocupa de domeniul editorial,  iar partea germană, de cel economic. După 
preluarea funcţiei de manager al WAZ de către Bodo Hombach, la Bucureşti a fost 
trimis Klaus Overbeck. Acesta, sustineau jurnaliştii de la România liberă, a concediat  
funcţionarii germani din Bucuresti, după care a încercat să pună în aplicare un proiect  
de relansare a ziarului, considerat de ziariştii de la România liberă drept o încercare de 
subminare a presei libere.  
 
În legătură cu proiectul de relansare al ziarului,  directorul ziarului,  Mihai Băcanu 
declara că reprezentanţii WAZ au propus ca preţul ziarului să fie mărit de patru ori (de 
la 5.000 lei la 20.000 lei) si că ei ar fi dat indicaţii despre genul de articole care ar face 
ca ziarul să fie mai distractiv şi mai relaxant pentru cititori. In comunicatul lor,  
jurnaliştii sustineau ca li s-a reproşat că în ziar apăreau prea multe materiale critice la 
adresa puterii. Astfel. Overbeck "a încercat, insinuant la început, să îndepărteze ziarul 
de zona politicului, sugerând să fie publicate poze pozitive mari şi să fie introduse cât  
mai multe mondenităţi în conţinutul ziarului.” (RL, 13.09.2004). Ziariştii de la 
România liberă au declarat că presiunile făcute asupra lor au început în mai 2004 şi că 
s-au intensificat după ce ei au protestat împotriva patronatului, în septembrie 2004. 
Redacţia ar fi cerut atunci prezenţa la Bucureşti a reprezentantului trustului german. 
Întâlnirea dintre Băcanu şi Hombach a avut loc tot în luna mai 2004 şi, conform 
jurnaliştilor fideli lui Băcanu, patronatul "a început să ne ceară să renunţăm la 



suplimentele tematice, să mărim numărul paginilor de publicitate, să găsim subiecte 
pozitive de investigaţie şi să punem accentul pe materialele mondene; de exemplu, 
sâmbăta voia să dăm opt pagini de mondenităţi » (idem). 
 
In esenţa, din perspectiva jurnalistilor, motivul conflictului la România liberă a fost: 
a) implicarea WAZ în activitatea editorială; b) modificarea structurii editoriale prin 
reducerea spaţiului destinat politicii în favoarea paginilor de mondenităţi sau traduceri 
ale unor articole din tabloidele străine; c) împingerea ziarului către zona presei 
tabloide. Presiunile şi schimbările pe care le-au invocat jurnaliştii nu au fost probate 
de documente. In plus, Băcanu a publicat declaraţii atribuite lui Overbeck sau 
Hombach, scoase din context, aparţinând unor mail-uri private dintre Băcanu şi 
Hombach: el a facut apel la documente care ar fi aparţinut reprezentanţilor 
patronatului, fără însă a fi dovedit autenticitatea acestora. 
 
Klaus Overbeck a adresat o scrisoare redacţiei România liberă, care a fost publicată în 
15 septembrie 2004, pe prima pagină, la rubrica Dreptul la replică. Overbeck susţine 
ca grupul nu se amesteca în politica editorială, conform liniei generale a trustului 
WAZ, aplicată la toate ziarele pe care le deţine în Europa de Sud-Est. Argumentul de 
bază al trustului german era faptul că, timp de trei ani, redacţia a avut libertatea de a 
publica orice fel de material, inclusiv protestul semnat de toată redacţia şi publicat pe 
prima pagină a numărului din 13 septembrie 2004. Reprezentantul acţionarului 
german susţinea că nu doreste tabloidizarea ziarului şi că acesta trebuia să ramână un 
ziar de calitate, care să ofere informaţii relevante cititorilor săi, fiind în deplină 
concordanţă cu principiile jurnalismului liber. Overbeck a recunoscut, totuşi, că au 
existat unele indicaţii,  însă numai în ceea ce priveşte „alinierea ziarului la standardele 
calitative unanim acceptate în presa din ţările cu tradiţie democratică.” Mai mult,  
scrisoarea deschisă menţionează că trustul WAZ a investit sume mari de bani în 
dotarea tehnică a redacţiei şi în modernizarea tipografiei. Ulterior, într-un interviu 
acordat ziarului Jurnalul Naţional (21.09.2005), Klaus Overbeck a precizat că, pe baza 
cifrelor Studiului Naţional de Audienţă (SNA), se poate demonstra că România liberă 
a pierdut 32% din audienţă în perioada octombrie 2002 şi iulie 2004; pentru perioada 
de măsurare mai 2003 – mai 2004, România liberă a înregistrat 277.000 de cititori în 
medie pe ediţie, ceea ce reprezintă scăderi cu 5,8% faţă de cifrele înregistrate în 
perioada februarie 2003 – februarie 2004 (294.000 de cititori în medie pe ediţie) – 
vezi HYPERLINK "http://www.brat.ro" www.brat.ro. Dealtfel, Overbeck afirma: „Eu 
nu am venit în România pentru a schimba linia ziarului sau pentru a face un ziar după 
standardele nemţeşti, ci pentru a avea zilnic pe piaţă un ziar care să ţină piept 
concurenţei.” Totodata el a încercat să dovedească faptul că Mihai Băcanu avea 
interese personale foarte mari în scandalul provocat, deoarece avea un salariu de peste 
o sută de milioane de lei şi venituri din diferite comisioane de la firmele asociate RL. 
Cu alte cuvinte, Overbeck sugera că el nu are nici o legătură cu peisajul politic al ţării 
şi că atacurile protestatarilor sunt îndreptate nu numai împotriva WAZ, ci a tuturor 
patronatelor străine din România, ca un fel de complot plănuit chiar înaintea alegerilor 
din noiembrie 2004.  
 
Conflictul a continuat subteran, cu bătălii interne pentru controlarea, pe de o parte, a 
Consiliului de Administraţie, şi pe de alta, a politicii editoriale. La momentul începerii 
conflictului, trustul de presă WAZ avea 70% din acţiunile cotidianului România 
liberă, iar restul de 30% era deţinut de alţi acţionari. Strategia de înăbuşire a 
conflictului (închis la sfârşitul lunii decembrie 2004) a fost extrem de sinuoasa. 



Astfel, într-o primă faza, grupul german a cedat poziţia de acţionar majoritar al 
Societăţii R, după ce a vândut o parte importantă din acţiuni lui Dan Adamescu, un 
om de afaceri situat în Top 300 al celor mai bogaţi români (conform revistei Capital); 
Klaus Overbeck a fost schimbat din funcţia de preşedinte al Consiliului de 
Administraţie al publicaţiei, iar Mihai Băcanu şi-a pierdut funcţia de director al 
publicaţiei, dar a rămas pe frontispiciul ziarului ca director fondator şi a păstrat 
dreptul de a scrie comentarii. Cei doi redactori şefi,  Eliade Bălan şi Bogdan Ficeac, au 
rămas la conducerea ziarului.  Noua structură a României libere a fost îndelung 
negociată pentru a fi ob ţinute câteva clauze care să-i protejeze pe redactorii care au 
protestat: timp de patru ani, disponibilizările vor fi operate în redacţie doar de către 
redactorii-şefi şi numai pe criterii profesionale. Redactorii-şefi pot fi revocaţi numai 
dacă au adus prejudicii societăţii. 
 
Intr-o a doua faza, la câteva luni după ce s-a încheiat conflictul de la România liberă,  
a avut loc o Adunare Generală a Acţionarilor, în urma căreia Dan Adamescu, care este 
proprietar al Unirea Shopping Center şi al marii uzine de utilaj greu Astra, a devenit  
preşedinte al Consiliului de Administraţie al Societăţii R, deci editorul României 
libere. Postul de 
radio.BBC."http://www.euractiv.ro/content/section|readStory"http://www.euractiv.ro/
content/section|readStory) precizează că înconformitate cu ultimele informaţii,  
acţiunile se distribuiau astfel: WAZ Balkan 71,72%, Dan Adamescu 21,68%, alţii 
6,6%. Revenirea lui WAZ în poziţie de acţionar majoritar înseamnă că trustul fie şi-a 
recuperat actiunile de la Adamescu, fie a cumpărat acţiunile de la Băcanu: unele surse 
evocate de BBC susţin că de fapt WAZ a cumpărat de la Adamescu, iar Adamescu de 
la Băcanu …. 
 
ADEVARUL (A) 
 
In ziua de 20 martie 2005, la încheierea Adunării Generale a Acţionarilor ziarului 
Adevărul, conducerea acestui ziar (Cristian Tudor Popescu, Adrian Ursu, Lelia 
Munteanu, Bogdan Chireac) şi-a anuntat demisia. Cauza – faptul că acţionarul 
majoritar, Ana Maria Tinu, împreună cu membrii Consiliului, a decis că nu este firesc 
ca responsabilii cu politica editorială să fie şi responsabili cu politica economică a 
publicaţiei. Demisionarii susţineau ca părăsesc Adevărul pentru că: „Nu este 
justificată de loc decizia de a ne înlocui ... Este firesc ca noi să avem un cuvânt de 
spus în Consiliul de Administraţie. Ne-am făcut datoria în Consiliul de Administraţie 
până la capăt şi am fost înlocuiţi şi acum nu ne mai simţim în siguranţă.  Nu putem 
garanta pentru calitatea ziarului”, (Popescu in Cotidianul, 21-03-2005). Pe de alta 
parte, comentând decizia de a separa activităţile editoriale de cele comerciale, Andrei 
Postelnicu, jurnalist la Financial Times, scria in Evenimentul Zilei (28-03-2005): 
„Faptul că această măsură nu fusese încă luată pune sub semnul întrebării integritatea 
editorială a Adevarului de la apariţia sa şi până acum. Practica răspândită de a încuraja 
ziariştii să încheie contracte de publicitate, încasând un comis ion şi suplimentându-şi 
astfel salariile, discreditează reputaţia întregului ziar şi a celor care l-au condus” 
(trebuie notat că aceasta strategie este aplicată şi de alte ziare, inclusiv Romania 
Liberă, lucru confirmate de o declaraţie a lui Băcanu la Realitatea TV) 
 
Istoria ziarului Adevărul este lungă şi complicată. Publicaţia s-a format prin 
metamorfoza spontană a cotidianului Scânteia, organ al Partidului Comunist Roman, 
în primele zile după căderea comunismului, din decembrie 1989. Echipa Novăceanu, 



a încercat o privatizare în formula MEBO, care i-ar fi permis să deţină controlul, dar 
lăsa şi statului un pachet. Redactorii au răsturnat conducerea prin protest spontan şi au 
decis să înfiinţeze o societate pe acţiuni (SA), cu bani de la fiecare redactor. În zilele 
de degringoladă de după revolta redactorilor, Puterea s-a ferit să intervină. În timp ce 
noua echipă publica articole în ziarul de stat, editat de Editura Adevărul,  firma 
Adevărul SA, deţinută de redactori, s-a înregistrat, a luat credit de la bancă şi a 
cumpărat hârtie, a încheiat propriile contracte şi a depus la OSIM marca Adevărul.  
Statul a contestat, în justiţie, după ce a înregistrat şi el aceeaşi marcă, câteva zile mai 
târziu; procesul a fost pierdut de stat. Editura Adevărul a rămas o firmă de stat, cu 
activele societăţii - o hală industrială, o clădire pe str. Glucozei, mai târziu 
transformată în hotelul Caro, două blocuri - Gemenii de la Piaţa Operetei şa. Această 
firmă, în care nu erau ziarişti, s-a privatizat MEBO, şi a preluat patrimoniul Scânteii.  
SC Adevărul SA, societatea care scoate şi azi ziarul, are în chirie sediul şi nu a preluat  
nimic, nici măcar mobila sau maşinile de scris, iar cu tipografia, rămasă de stat, a 
contractat tipărirea, ca pentru orice alt jurnal. Pentru a nu repeta greşelile de la 
Tineretul Liber, unde fiecare redactor avea un număr egal de acţiuni şi firma nu putea 
fi condusă, acţiunile s-au alocat în funcţie de poziţie în structura redacţională, pe o 
schemă păstrată la toate măririle de capital. In timp, prin măriri succesive de capital şi 
prin achiziţionarea de acţiuni de la jurnaliştii care nu puteau ţine pasul, un grup limitat 
de lideri ai redacţiei au ajuns să deţină acţiuni majoritare şi să controleze, simultan, 
pârghiile de conducere comercială şi editorială. De asemenea, se pare că aceşti lideri 
controlau şi alte firme care se ocupau de achiziţia de reclame pentru redacţie sau de 
alte operaţii economice legate de procesul de producţie (vezi Academia Catavencu, nr. 
11 si 12, 2005). Acest model de organizare şi de centralizare a controlului nu este 
unic, deoarece acelaşi traseu organizaţional a fost urmat şi de celălalt mare cotidian al 
vremii, România Liberă. Din 1992 conducerea publicaţiei a fost preluată de Dumitru 
Tinu, un jurnalist specializat în relaţii internaţionale. Ziarul a renunţat la tonul militant 
pro-FSN şi a adoptat poziţia ziarului popular şi justiţiar,  care apără pe cei nedreptăţiţi 
şi demască neobosit corup ţia economică şi politică. In interiorul redacţiei prin 
împărţirea puterii şi în linia editorială s-a creat un echilibru între stilul agresiv, 
pamfletar, al unei părţi a echipei având ca lider pe C.T. Popescu şi stilul mai neutru şi 
împăciuitor promovat de Tinu. Timp de un deceniu ziarul a crescut în audienţă,  
plasându-se între presa şi stilul tabloid (EZ, Libertatea, National) şi presa militantă 
politic de tip România Liberă, dând astfel impresia că privilegiază informaţia în faţa 
opiniei şi că adoptă o neutralitate politica (contrazisă însă de orice analiza de conţinut  
a editorialelor şi articolelor).  
 
 
In ziua de 1 ianuarie 2001, Dumitru Tinu moare într-un accident suspect de maşină.  
Din revelaţiile care au survenit după acest dramatic eveniment s-a aflat că, numai cu 
câteva săptămâni înainte, el achiziţionase numeroase acţiuni de la celalţi jurnalişti,  
ajungând să deţină un pachet majoritar de peste 75% . Procesul intentat de fiul 
nelegitim al lui Tinu (de a cărui existenţă colegii din presă şi opinia publică au aflat  
numai dupa 1 ianuarie 2001) a întârziat clarificarea relaţiilor din interiorul Consiliului 
de Administraţie. Intre timp, Popescu a devenit liderul autoritar al publicaţiei,  
impunându-i un ton mai agresiv, pe măsura reacţiilor sale umorale şi a amiciţiilor şi 
inamiciţiilor sale, aparent subiective. Cert este că în anii ce au urmat ziarul nu a atacat  
niciodată pe cel care era liderul partidului de guvernământ şi primul ministru - Adrian 
Năstase (vezi declaraţiile unor jurnalişti de la A. despre cenzurarea articolelor 
defavorabile Puterii cuprinse în raportul Freedom Forum despre libertatea presei în 



Romania în anul 2004). Pe de altă parte ziarul a pierdut constant din cititori, iar 
publicul fidel se caracteriza prin vârsta înaintată şi statutul social mediu (o încercare 
modesta de re-brandare din 2002 nu a dus la rezultate semnificative). Această pierdere 
de audienţă nu s-a văzut în situaţia economică a cotidianului, deoarece ea a fost 
mascată de contracte importante de publicitate guvernamentală (Capital, nr. 33, 2004). 
Cu toate acestea, veniturile publicaţiei nu s-au tradus în venituri ale investitorilor; 
comentând această situaţie Mircea Toma observa că este vorba de un „profit (22 de 
miliarde în 2004) destul de văduvit de salariile uriaşe ale baroneţilor,  cât şi de firmele 
lor personale de publicitate, prin care se topea o buna parte din profitul acţionarilor” 
(Academia Catavencu, nr. 11, 2005). Aceiaşi sursă susţine că, în timp ce acţionarii din 
Consiliul de Administratie primeau sume nesemnificative, Popescu avea un venit  
lunar de 10,000 euro. 
 
Acesta este fondul pe care a intervinit decizia fiicei lui Tinu (care a moştenit acţiunile 
sale) de a pune în ordine raporturile de putere de la A., adică de a separa partea 
comercială de cea redacţională şi de a identifica strategii de rentabilizare a ziarului.  
Conform diferitelor surse, diferendul dintre Ana Maria Tinu şi conducerea ziarului ar 
fi apărut din cauza existenţei unor contracte de consultanţă încheiate de ziarişti cu 
agenţii economici despre care se scria în ziar şi a unor comisioane pe care membrii 
echipei editoriale le primeau din încasările din publicitate (Evenimentul Zilei, 20. 03. 
2005). Iniţial 81 de jurnalişti din cei 220 de salariaţi ai redacţiei (Jurnalul National, 
23.03.2005; cifre relativ diferite în Cotidianul, 23.03.2005) şi-ar fi dat demisia; 
ulterior se pare că o parte ar fi revenit asupra deciziei. Demisionarii, spre deosebire de 
liderii redacţiei, nu erau nemulţumiti de separarea editorialului de comercial, ci de 
decizia noii conduceri administrative de a îngheţa, pentru un an, salariile; trebuie însă 
precizat că un salariu mediu era de 28 milioane lei, de 3-5 ori mai mare decât la alte 
publicaţii. La încheierea conflictului, la A. a rămas o parte din echipa, iar demisionarii 
au realizat un nou ziar, Gândul, ai carui acţionari sunt C.T. Popescu (32%), poetul M. 
Dinescu (20%) şi A. Ursu, B. Chireac, D. Munteanu, cu 16%, adica 500. 000 euro – 
bani despre care se spune că ar proveni de la controversatul om de afaceri,  Sorin 
Vântu (Evenimentul zilei, 20.05.2005). Despre restul acţiunilor nu se ştie nimic 
(Cotidianul, 8.04.2005). 
 
CONCLUZII 
 
Evenimentele descrise mai sus au numeroase note comune. Primul lucru care trebuie 
remarcat este faptul că aceste evenimente au fost intens mediatizate. Mai mediatizate 
decât nenumărate alte conflicte de muncă sau diversele bătălii politice din acea 
perioada. Jurnaliştii (contestari, demisionari, protestatari, etc) au profitat din plin de 
faptul că deţin controlul asupra sistemului de comunicare de masă şi au impus 
versiunea lor asupra evenimentelor. Vocea altor actori ai conflictelor sau vocile neutre 
ale specialiştilor abia dacă s-au putut auzi. Presa străină a acoperit pe larg aceste 
confruntări, dar a preluat insistent numai discursul şi interpretarea faptelor oferite de 
jurnaliştii contestatari. Ceea ce înseamnă că mediatizarea a fost “cadrată” (framed) de 
către discursul unui actor implicat în conflicte şi că ea a privilegiat versiunea 
subiectivă şi interesată a unui grup de actori. Succesul acestei versiuni vine din 
caracterul ei stereotip şi ideologic: ea reia un vechi “mit” legitimator al jurnalismului, 
acela al luptei împotriva Puterii politice opresive. In toate cele trei cazuri, jurnaliştii 
contestatari au identificat patronatul cu Puterea politica. La RL si EZ ei au susţinut că 
poziţia lor critică faţă de guvernarea PSD a condus la un pact între Guvern şi 



patronatele de la Ringier şi WAZ, pact conform căruia, în schimbul unor contracte de 
publicitate electorala sau a unor avantaje fiscale, acestea urmau să modifice linia 
editorială critică (obsesia pactului cu Puterea a mers atât de departe, încat în cazul RL 
s-a speculat asupra legaturii lui Bodo Hombach cu socialiştii germani şi a misiunii 
acestuia de a media între cele doua partide socialiste de guvernamant, iar în cazul EZ 
ziaristul şi activistul Mircea Toma a afirmat că “averile demnitarilor români sunt 
vecine în Elveţia cu averile Ringier” – Cotidianul, 9.09.2004). La Adevarul ei au 
sustinut că în spatele Anei Maria Tinu se afla un lider de frunte al PSD (Viorel 
Hrebenciuc) şi un om de afaceri veros (Fahti Taher), sprijinitor notoriu al PSD. 
 
In al doilea rând mobilizarea masivă, atât a jurnaliştilor, cât si a organizaţiilor non-
guvernamentale. Nu este vorba aici numai de numărul mare de articole şi declaraţii.  
Este vorba de luări de poziţii publice ale reprezentantilor unor organizatii precum 
Fundaţia pentru o Societate Deschisă,  Societatea Academică din România, Freedom 
House Romania, Centrul de Resurse Juridice, Agenţia de Monitorizare a Presei 
„Academia Caţavencu“, Centrul pentru Jurnalism Independent, APADOR-CH, 
Forumul Academic Român şi Fundaţia Concept. La care se adaugă declanşarea unei 
demonstraţii de stradă, în faţa Ambasadei Elveţiei şi a unui mic pelerinaj de protest 
până în faţa sediului WAZ din Germania. Plus protestele şi confruntările violente 
dintre grupuri în interiorul redacţiilor – în forma lor maxima la RL, în noaptea în care 
grupul Overbeck si grupul Băcanu se luptau în tipografie pentru ocuparea utilajelor şi 
pentru tipărirea versiunii proprii a ziarului. Toate acestea arată că presa rămâne un 
teritoriu de confruntări deschise între diferite grupuri de interese, că ea este, încă,  
profund politizată şi că problemele presei şi jurnalismului nu sunt discutate în cadrele 
lor economice sau profesionale, ci în cadre ale luptei politice, mobilizării sociale şi ale 
mişcării de stradă. 
 
O alta nota comună este dată de schimbarea vectorului bătăliei interne pentru putere: 
dacă până acum cele mai multe confruntări au opus lideri şi grupuri de jurnalişti care 
se luptau pentru controlul asupra redacţiei (iar episoadele se terminau prin alungarea 
unui grup care migra în altă instituţie de presă sau punea bazele uneia noi), acum lupta 
s-a dus între grupul patronal şi un lider (sau un mic grup de lideri) care controlau atât 
conţinutul editorial, cât şi strategia comercială a publicaţiei. In toate cele trei cazuri,  
mai voalat sau mai direct, au fost evocate sumele uriaşe (în raport cu veniturile uzuale 
ale jurnaliştilor “de rând” din mass media post-comuniste) de care beneficiau liderii 
istorici ai acestor ziare: este vorba de venituri din salarii (pe care şi le fixau singuri),  
din dividende din profitul anual, din profitul de la firmele prestatoare de servicii care 
aveau contracte cu publicaţia (la care ei erau proprietari sau acţionari majoritari),  
precum şi din comisioanele primite de la firmele cu care aveau contracte de 
publicitate. Această axa de conflict este dublată şi mascată de o alta: cea care separă 
marea masă de jurnalişti, relativ pauperizaţi, de liderii lor “spirituali”, infinit mai 
bogaţi. In felul acesta, în prim planul bătăliilor s-a aflat un grup de jurnalişti 
demisionari, care, de fapt, nu aveau nici un motiv real de plecare şi care nici nu ştiau 
prea bine unde şi pentru ce pleacă. Ei au înghiţit fără să gândească critic sloganul 
legat de “independenţa editorială” – pe care nici nu aveau cum să o evalueze atât timp 
cât nu fuseseră niciodată implicaţi în negocierile dintre liderii lor şi diverşi 
reprezentanţi ai diferitelor centre de putere economică ş i politică. Mulţi dintre ei şi-au 
pierdut locurile de muncă pentru un ideal fără ancorare în situaţia creată, în timp ce 
şefii lor,  din umbră,  şi-au negociat interesele şi au ob ţinut avantaje materiale 
substanţiale. 



 
De asemenea, în toate cazurile, a fost vorba de plafonarea sau chiar pierderea 
audienţelor. Altfel spus, formula editorială folosită de liderii istorici (Băcanu, 
Nistorescu, Popescu) nu mai avea succes la public, mai precis la noul tip de public 
care se dezvoltă în România odata cu explozia cantitativa a “gulerelor albe”; pe 
termen lung, în contextul intrării pe piaţă a altor actori, cu produse adecvate acestui 
tip de audienţă, titlurile respective riscă să ajungă sub pragul de succes sau chiar de 
rentabilitate minim acceptabilă. Patronatul (străin sau autohton) era confruntat cu o 
spectrul pierderii audien ţelor şi a surselor de finanţare din publicitate. Problema 
aceasta era nerelevantă pentru liderii redacţionali, care îşi rotunjeau veniturile din 
“piaţa gri” asociată titlului respectiv (comisioane şi profit din firmele “căpuşă” care 
parazitau publicaţia), piaţă la care patronatul nu avea acces. Altfel spus grupul 
patronal investea în pierdere, în timp ce liderii redacţionali îşi multiplicau veniturile, 
din fondurile cuvenite Consiliilor de Administrare şi din exercitarea controlului 
asupra contractelor cu firmele prestatoare sau cu cele de publicitate (Eyal et alii,  
2001). Un alt aspect al preocupărilor patronale era legat de stilul managerial inadecvat  
unei producţii moderne. Citind cu atenţie declaraţiile patronatului se mai poate 
observa că atmosfera de lucru era haotică, o boema de tip literar dominând viaţa 
redacţională. In plus, jurnaliştii păreau a fi fost convinşi că redacţia se conduce după 
mecanisme de tip plebiscitar şi că orice decizie trebuie luată numai după consultarea 
şi obţinerea acordului popular al masei de redactori. 
 
Bătălia pentru public a fost exprimată în termeni diferiţi – pentru patronat era vorba 
de atragerea clasei de mijloc (formula “ziar respectabil” spune tot), ceea ce însemna 
implicit renunţarea la tonul agresiv şi la militantismul politic; în schimb, jurnaliştii au 
exprimat acest proces în termenii presei de scandal. Identificand dorinţa patronatului 
de a creşte audienţa cu o intenţie de tabloidizare, ei au putut, simultan, să 
“demonizeze” proiectele de restructurare şi să se eroizeze în ipostaza de apărători ai 
jurnalismului de calitate. Discursul jurnalistic a jucat astfel pe ecourile simbolice ale 
unei duble victimizari/eroizari: jurnaliştii erau atacaţi de Putere, prin intermediul 
patronatului, pentru că ei ar fi promovat jurnalismul de calitate (non-tabloid) şi o 
atitudine intransingentă faţă de puterea politica. De fapt, orice analiza de text  
dovedeşte că stilul jurnalistic dominant în cele trei tiluri era unul care amesteca 
elementele specifice presei tabloide şi presei militant-partizane. 
 
In sfârşit, un aspect interesant este legat de faptul că presa română a etichetat aceste 
evenimente drept “scandaluri”. Nu conflicte de muncă, nu bătălii politice, nu 
înfruntări profesionale sau etice. Pur si simplu “scandaluri”. După dictionarul Webster 
acest termen se refera la “disgraceful or discreditable actions or circumstances”. Din 
acest punct de vedere, titlurile respective nu au fost discreditate de aceste evenimente: 
audienţele lor nici nu au scăzut dramatic şi nici cele ale titlurilor concurente nu au 
crescut şocant după aceste scandaluri (www.brat.ro). De asemenea, liderii lor nu şi-au 
pierdut aureola de jurnalişti de frunte şi de voci importante în mass media autohtone. 
Nici chiar imaginea presei nu a fost afectată, ea rămânând constant la un indice de 
încredere de aproximativ 60% (Barometrul de Opinie Publica). Faptul că problemele 
economice şi profesionale ale presei române sunt tratate într-o perspectivă de 
“telenovela” spune foarte multe despre cei care au acoperit aceste evenimente – prin 
alegerea etichetei de scandal, pentru a prezenta etapele unei confruntări profesionale, 
ei dovedesc că nu au ieşit din paradigma presei de ... scandal. 
 



La o privire superficială, aceste evenimente ar sugera refuzul profesiei de a accepta 
logica profesională şi reglementările specifice sistemului de afaceri occidental (în 
special al celui de tip trust media); în consecin ţă ele ar fi analogonul ieşirii în strada a 
muncitorilor din întreprinderile privatizate, care nu vor să accepte exigenţele impuse 
de patronii occidentali. Desigur, unele elemente sau reminiscenţe ale egalitarismului 
din discursul comunist răzbat din declaraţiile jurnaliştilor - şi ele au fost speculate de 
mulţi comentatori (Popescu în Adevărul, 14.09.2004, Cartianu în Evenimentul Zilei,  
22.03.2005, Postelnicu în Evenimentul zilei, 28.03.2005, Sorin Matei în Cultura, nr. 7, 
2005). Dar aceasta este doar suprafaţa fenomenului. In adânc se află bătălia dintre 
capitalul local şi cel străin pentru controlarea unei pieţe acum, în preajma integrării 
României în UE, din nou în expansiune. Iar în această bătălie un rol major revine unor 
jurnalişti, care sunt simultan vedete ale mass media şi oameni de afaceri prosperi în 
industria mass media. Cele trei “scandaluri” trebuie legate de mişcarile mai discrete 
prin care alţi jurnalisti-compradores au ajuns să controleze grupuri de presă 
importante – Sorin Rosca Stănescu la Alpha şi Fulcrum sau Mircea Toma la 
Academia Caţavencu. Pozitia de manageri le-a permis să: a) acumuleze un capital 
important, fără a se expune riscurilor (trecute pe umerii patronatului, statului sau 
acţionarilor); b) construiască o piaţă “gri” în jurul acelor produse mass media, prin 
fabricarea unor firme care aveau contracte avantajoase şi drenau sume importante (de 
obicei pentru plata unor servicii) din fondurile publicaţiei; c) realizeze alianţe cu 
diferite cercuri economice şi politice; d) controleze construcţia imaginii publice a 
evenimentelor: astfel, ori de câte ori guvernanţii sau patronatele încearcau o 
reglementare economică, jurnaliştii-oameni de afaceri, contratacau, prin comentarii în 
presa scrisă sau apariţii în televiziune şi radio; pentru a-şi asigura legitimitatea, ei se 
prezinta ca voci ale “societăţii civile”, ca expresii ale revoltei breslei (ascunzând astfel 
interesele economice proprii), ca apărători ai libertăţii care acuza patronatul de 
interese obscure, de obicei în sfera politică (ascunzând astfel, încă o dată, miza 
comercială şi propriile agende). Fenomenul nu este nou şi nu este specific numai 
României (vezi Coman, 2003, Gross, 2002, Sparks, Reading, 1998). Dar el este greu 
de descifrat, în spatele perdelei de fum pe care lupii îmbracaţi în piei de miei o 
desfăşoara în numele luptei pentru “libertatea presei”. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
Referinţe bibliografice 

 
Coman, Mihai, Mass media în România post-comunistă, Iaşi, Polirom, 2003 
 
Eyal, Gil, Szeleny, Ivan, Townsley, Eleanor, 2001, Capitalism fără capitalişti : noua 
elită conducătoare în Europa de Est, Bucureşti, Omega 
 
Gross, Peter (2002) Entangled Evolutions: Media and Democratization in Eastern 
Europe, Washington DC, Woodrow Wilson Center Press 
 
Sparks, Collin, Reading, Anna (1998) Communism, Capitalism and the Mass Media, 
London: Sage Publ. 
 
 
* În strângerea datelor pentru această cercetare m-am sprijinit pe o parte din datele 
cuprinse în studiile efectuate de studenţii mei Mădălina Iacob şi Floriana Scânteie, 
cărora le mulţumesc pentru seriozitatea investigaţiilor lor. 


